Retrovisors, Primavera 2008, 27 de març

Me & Mr Jones - Amy Winehouse

P6R, EJDM, 99.8 FM el programa d’avui es diu “retrovisors” de “retro” i de “visors”. Que miren cap enrere vamos. O de visionaris amb aire “retro”. Ja veurem. En fí, estic content, molt content. No se com acabarà anant la cosa però el que sí se és que porto una selecció para nada casual de precioses cançons. Molt satisfet de la selecció d’avui, vamos, encantat d’haver-me conegut. Punt. La excusa musical, la inspiració d’aquest programa és el disc de l’Amy Winehouse. No tenia PI de qui era fins que l’admirat Dr J i l’amic Red Pèrill me’n van fer 6 centaus. Aquestes últimes setmanes he estat digerint amb calma i calamar el material. Fantàstica digestió, BTW. La conclusió és que en molts sentits el trobo un disc molt admirable. Primer per les cançons, perquè clar, sense un bona carn dificilment en treguis un bon estofat. Després per la intensitat. Sí, vale: que si exhibicionisme, sensacionalisme, alcohol, drogues, vida a límit, desamors, blablabla. Que si és per les Portades, la notorietat, la popularitat i tal. Fale. Famoseo i corasonseo. Però mira tiu, a pesar de tot això m’acaba per semblar una xica sincera. Vull dir que sí em crec que dins la seva pell hi pugui haver un pou de dimensions importants ple de extremismes, sentiments desbocats, contradiccions insalvables i fins i tot un mexero Bic. Però clar, això no és lo rellevant. Lo curiós és que la noia té la capacitat d’expressar tot aquest sidral i treure’l fora perquè (so that) nosaltres el vegem i (lo menus en el meu cas) el disfrutem ( o “fruïm” pels Fabrians). Vull dir que al cap del carrer potser aquell tio tan paradot i tòtila que mai diu res, aquell que s’asseia sol al bar de la facu ( o acompanyat de gent que metòdicament l’ignorava, que ve a ser lo mateix), o el Martínez de l’oficina que te’l mires i dius, “ostia, pobre paio, que gris, i que pla, i que... tot”. I potser per dins pateixen tremebundes emocions d’intensitat sísmica, però mira noi, no ho saben/poden treure. I allí es queden aquell terrabastall de sentiments, tancats per tota la vida. Vaya que sí, un espectacle d’emocions descontrolades Richterianes atrapats per sempre més dins una d’aquelles boles de plàstic amb un paisatge nevat per dintre. Però en aquest cas una bola recoberta per fora d’una fina capa de plom que la cega. Una bola cegada per plom impenetrable guardada dins una capsa vella de sabates Victoria, deixada al fons d’un armari mirall carcumit per un exercit de formigues que perforen i traguen amb metòdica impassibilitat funcionarial, en una vella casa de les afores que una enorme grua groga està a punt de derribar per fer pisos de protecció oficial. I en canvi en la Srta Winehouse no. Al·l·l·l·leluia, gloria al senyor. Està tocada pel do de l’expresivitat. Tot lo de dins ho pot treure. I probablement para nuestro goce i disfrute.

Me & Mr Jones - Amy Winehouse

I finalment el que em sembla més xocant i a la vegada admirable, és que aquesta col·lecció de cançons hagin acabat vestides amb aquest estilosa elegància 50-60’s, jazzy-soul. Aquest cocktail de vegades amb regust de Motown, de vegades Stax, i sovint Verve o Blue Note. Billie Holiday i Sarah Vaughan, Martha Reeves i Diana Ross susurran a coro “I was there and see it all”. Joder que no. Aquesta matèria primera podria haver caigut en mans d’algun desalmat productor o executiu enteradillo i tota aquesta elegancia 50’s i 60’s hagues acabat amb una producció modernilla R&B-Hip-hopera amb efectes xunda-xunda. Joder, puntazo i alegria quan en la cançó que tancarà aquest programa, “Tears Dry On Their Own”, escoltem un acompanyament descarnat, com un concert directe de la Motown, amb uns coros tan vius i autèntics que gairebé podem olorar el sobaquillu de les coristes. Yo me pido l’escot.

New York - Cat Power
Hope For Us All - Nick Lowe

La Sra Winehouse és la inspiració, el referent d’aquest programa. N’escoltarem només 3 cançons, tampoc és qüestió d’abusar. La resta aniran a càrrec d’artistes d’avui (o de fa pocs anys) però que per un o altre motiu s’emmirallen també en aquest període i aquest estil, sigui simplement per conviccions estètiques, com homenatge, o fotocopiant el so com una caricatura, o sigui perquè després de rodar el mon amb 40 anys de carrera a les esquenes tornen al born que els va veure neixer, com Nick Lowe, amb aquest estribillo que recorda a “spanish harlem”. Lowe no fa més que recuperar allò que feia i de la manera que ho feia quan va començar en aquest negoci als 60's. O la que sonarà seguidament, la Ronnie Spector, ex Ronnette, ex de Phil Spector, mirando hacia atras con revancha pero con el mismo estilo. O com més abans havia sonat la Cat Power, recuperant amb profunda sinceritat l’herència del sud dels USA: una altra artista que fa servir les seves cançons per pintar trasbalsos interiors. Tots ells artistes que miren cap enrere, retro-visors.

There Is An end - Ronnie Spector
Be My Baby - The Pepper Pots
No te molestes - Los Soberanos
Costacabana (Inédita) - Profesor Popsnuggle

99.8 FM, Punt sis ràdio, El Jardí del Manicomi, i aquesta edició que es diu “retrovisors”. Quan dic “retrovisor”, la primer imatge que em ve al cap és la d’un retrovisor molt concret i definit. El de la meva Impala, una Comando 175cc del ’64. Un estimat objecte a qui vaig dedicar un any de la meva vida per deixar-la impecable. El retrovisor que porta no és dels que van fixats amb una brida al manillar sinó dels que surten de l’extrem del manillar (que és tipus straiker). Va insertat dins el buit del manillar i una goma cònica, en roscar el caragol del seu extrem el fixa per pressió. Per que ens entenguem és com els que porta la Ducati Sport 1000 (de la família de les SportClassies). És un retrovisor vellet i velat, amb una taca al cantó superior dret que resta bona part de la visió que ha de donar. Però és clar, és el retrovisor original. A mi no m’importa tant la funció com l’objecte, tant per retrovisor com per la moto. I és que estic convençut que els objectes en general no son ents inanimats sense sentiments. Crec que tenen personalitat pròpia, la seva manera de ser. Que signifiquen coses concretes, sensacions o sentiments per a nosaltres. Potser per això els he vingut acumulant sense ordre ni concert. Calaixos plens de posavasos vells, mexeros de fa anys, totes les ulleres de sol des que anava a l’insti, i demés venerables andròmines que m’imploren que no les llenci: “no em llencis! no em llencis xiflat! que amb mi llençaràs també el teu passat!”. El retrovisor és un objecte. És un objecte que serveix per mirar enrera. Però hi ha tants altres objectes que també son retrovisors...

Kitty Kat - Los Straitjackets
Lips Are Unhappy - Lucky Soul
Back To Black - Amy Winehouse
Miss España - Profesor Popsnuggle
Guatiki - Los Tiki Phantoms
El Bar de Lis - Los Sencillos
July - The Pipettes
Tears Dry On Their Own - Amy Winehouse
Apa salut i siau!
"love me, love me, pretend that you love me". Hivern 2008, 14 de març

Lovefool - The Cardigans
Carnival - The Cardigans
Fight - Fine!
"we can't stop the fighting, we can't stop the ling"
Fine! - The Cardigans

"first band in the moon"
Viatges al satelit de llarg recoregut
Alta velocitat lunar
Infrastructures espacials en desenvolupament
Selenites emprenyats pels retards acumulats

Pink satellite - Saint Germain des Près
Fall sound - The Fall


Algú ens està mirant, sempre, contínuament, Ho veig des de fa temps. Pels carrers, a l'estació, dins la feina, sota el parking... Com les càmeres d'un circuït tancat de seguretat. Les mirades de vigilants es van rellevant les unes a les altres. Sempre un ulls anònims seguint el teu recorregut. Donant-se metòdicament el relleu cada cop que arribes a un angle mort, cada cop que torces una rotonda, que baixes una escala, que entres a pixar en un labavo. Una xarxa interconectada de mirades passant-se perpètuament el testimoni les unes a les altres. Aparentes cops d'ull casuals quan et creues amb algú. Tragectories visuals coincidents durant milèssimes. Infinitèssimes peces d'un puzzle que algú està compltant en algún lloc o altre per treure la radiografia de la teva ànima. El TAC dels teus sentiments, la ressonància magnètica de les teves més baixes passions. Peces de trencaclosques enregistrades, gravades cada cop que algú fa caure les parpelles, cada cop que tu parpalleges, cada cop que jo tanco els ulls. Processador d'Informació Unificada. Sentiment de Culpa Judeo-Cristiana.

Perfecte Skin - Lloyd Cole & the commotions
Love is the 5th horsemen - Prefab Sprout
Malos tiempos para la lírica - Goples Bajos

Cada nit ma filla de 3'5 anys exigeix un conte per adormir-se. Això demana un contínu esforç i reciclatge en aquesta àrea del coneixement (totalment verge i desconeguda per a mi fins abans d'aquests 3,5 anys).

"Hi havia una vegada, en un país llunyà, una feliç princesa filla d'un feliç rei i d'una feliç reina. Una feliç princesa de llargai rossa melena i piercings per tot arreu, tal com mana la moda. Un dia la princesa, fila que fila, fila que filaràs, per voler filar tan prim amb una agulla es va punxar. I d'aquella punxada, desmaiada sense sentit a terra seca es va quedar. I és que fins i tot en els contes de felices princeses poden apareixer partides de jaco infectament tallats, o elitistes clíniques de desintoxicació a illes del Carib Occidental."

La história del que se fue - Esclarecidos
Vente conmigo - La Pequeña Suiza
Vamos a caminar - Cielo

No me digas que me quieres - Vacaciones
Dibujando Corazones - Me enveneno de azules

El cap de setmana passat hi va haver eleccions. El tema era cabdal però es va resoldre de la millor manera possible: la majoria es va decantar pel Chiquilicuatre. Aquí, ja ho sabeu, som fans de tota la vida de Guille Milkyway, de La Casa Azul. Però una cosa son les preferències i una altre els temes d'estat. Així que per una cosa tan seria i transcendent com és la Eurovision, lo seu és escollir un candidat en consonancia, serio i transcendent. Sentint-ho molt pel Milkyway, abans que els gustos personals va el deure cívic. Sap greu, perquè el tio va escriure en aquesta lletra ja fa 8 0 9 anys: "tengo una invitación para viajar a un nuevo mundo / me inundaré de sonido Eurovisión, recordaré a Torrebruno / Cerca de Shibuya (sensaciones pop) / Cerca de Shibuya (sensaciones pop) / espero veros allí..." Pos va ser que no, Guille, sentint-ho molt em temo que la invitació a passat de llarg.

Cerca de Shibuya - La Casa Azul
La Nueva Yma Sumac - La Casa Azul

Apa, salut, siau, i...

Bones Vacances! fins d'aquí 15 dies!
Problemes d'Agenda, Hivern 2008 divendres 6 de març

Aquest divendres no hi va aver programa de ràdio per problemes d'agenda. Però ja posats a fer una entrada per excusar-me no m'he pogut ressistir a penjar una petita sel·lecció de cançons sense cap criteri més enllà de la funció random del foobar.


Denise LaSalle - A Love Reputation
Pixies - monkey gone to heaven
The Beatles - Strawberry Fields Forever
Denise La Salle - I Get What I Want
Elvis Costello And The Attractions - White Knuckles
Gogol Bordello - Forces Of Victory
Françoise Hardy - Des Lendemains Qui Chantent
Lura - Tabanka Assigo
Elis Regina - Águas De Março
Four Tops - I Just Can't Get You Out Of My Mind
The Beatles - Lend Me Your Comb
Dominique A - La retraite à Miami
Shanty Town - Goldfinger
Belle & Sebastian - If You Find Yourself Caught In Love
The Smiths - Cemetry Gates
Elvis Costello And The Attractions - Everyday I Write The Book
Blur - Country House

Apa, salut i siau!
Parlant de Camaleons. Hivern 2008, 29 de febrer

Per alguna incomprensible rao els programes reproduïts amb el play del clickaster, directament des d'aquí sonen baixats de revolucions. Jaueuer, si es baixen des del clickcaster del Jardí i els reprodueixen en local sonen acceptablement bé.

Clara - Scott Walker

Punt sis ràdio, El Jardí del Manicomi, i l’edició d’avui que es diu “A propòsit de Camaleons”. El Camaleó és un bitxo amb un lleuger aire inquietant, almenys a mi m’ho sembla. Avui m’agradaria fer un programa amb un lleuger toc d’inquietud. Perquè a vegades estem tan ricamente caminant, o mirant la tele, o fent un tallat, i així en sec, una inexplicable suor freda ens recorre el espinasu, o sen’s eriça el vellu en la piel for no aparent reason at all. Digues-li estabilitzadors automàtics, però de vegades quan tot va viento en popa, un sobtat llampec en la foscor ens recorda que fràgil és la tranquilitat d’esperit. Avui doncs, volidria violar subtilment aquesta tranquilitat d’esperit (vaya, si no és molestia, eh?), més que res per a tenir present que els tsunamis emocionals existeixen, i que la tranquilitat d’esperit és un petit privilegi que s’ha de cuidar, regar, anar podant i de tant en tant inocular una petita quantitat d’anticosos. Una dosi d’anticòs de la inquietud, perquè les aigües del mar de la tranquilitat es mantinguin encalmades, encara que al mateix temps siguin profundes, denses, grises i d’un fred que gela l’ànima.

The old man's back again - Scott Walker

Quan tot es va acabar una calma serena es va apoderar de l’habitació. Només es sentia una respiració dèbil i treballosa que venia del fons del quartet, tapada de tant en tant per algun tsumbit elèctric. Minuts després algú que arribava del passadís va encendre l’interruptor. El fluorescent polsós va il·luminar les parets amb unes pampallugues fredes i més soroll elèctric. El nou vingut en va tenir prou amb un ràpid cop d’ull per comprovar el que havia passat. Va marxar tan silenciós com havia arribat. El fluorescent seguia crepitant, tapant de tant en tant la respiració cada cop més accelerada.

Orbit - Tom Verlaine
Ángel exterminador - Ilegales

Ángel Exterminador, Ángel Caido “Porqué hasta un ángel puede tenr un tropiezo en la vida...”

Han caido los dos - Radio Futura
Magic - Tujiko Noriko

Va tirar amb violència les cartes sobre la taula de joc i es va aixecar d’un salt, tirant per terra els gots i el cendrer. Va cridar-li “trampós” a l’home pàlid vestit de gris, encara que els dos sabien que era mentida. Allavonses l’home vestit de gris el va agafar de la solapa amb una ma i amb l’altra, amb tranquil·litat i precisió li va crusar la cara dos vegades (plas-plas). La resta de jugadors van aprovar en silenci mentre l’home de gris re-tornava el fill pròdig a la severa observació de les sacrosantes regles del joc, a base de repetides i serenes patades a l’entrecuix. Mentrestant el fill díscol assentia plegat a terra i protegint-se els ous amb les mans, removent-se entre esquitxos de la seva pròpia sang, i les colilles i el whisky que ell mateix havia abocat feia només uns moments. Ningú ha dit mai que ser el bon pastor del ramat sigui fàcil, ni agradable.

The 17th time - Piano Magic
Are You) The One That I've Been Waiting For? - Nick Cave & the Bad Seeds

Quan va obrir els ulls un ventilador desconegut donava voltes pesadament sobre el seu cap,però per molt que giressin, les aspes no semblaven capaces de moure ni un bri d’aire. Se sentia llunyanament dolorit. 10 o 12 mosques volaven pesadament perforant l’atmosfera plomissa i xafugosa. Li va venir al cap un mugro que va xuclar i mossegar amb ràbia, fa temps d’això. Va recordar el gust característic d’aquella sang, sense cap emoció en especial. Va tornar a tancar els ulls. Les mosques i les aspes del ventilador seguient creuant-se en l’aire, indiferents, com el trànsit caòtic de la ciutat.

Orange Light - Coppola
Opening: the end - The Doors

Damunt la taula de la meva habitació tinc extesos tots els sobres tancats que em van sortir de la carpeta de l’Alvarez. Son blancs, sense cap marca, ni destí; ni remitent o segell. Són de tamany quartilla i estan plens de papers ben plegats, això es nota al tacte. Per la finestra de l’habitació veig les línies blanques que han deixat els avions anant cap qui sap on. Tot lo de la condensació de l’aire dels motors i tal. Un fotògraf em va explicar fa temps que cada cop és més difícil fotografiar el cel blau a seques, sense les línies dels avions. Potser l’Alvarez va marxar amb un d’aquests avions, potser alguna d’aquestes marques es la seva. O potser esta al fons del mar. Per la finestra de l'habitació veig un autobus parat a mitja avinguda, un cotxe aparcat a doble fila no el deixa passar. El conductor treu un braç petit i llunyà per la finestra, gesticulant. Fa estona que pita i el soroll de la bocina s’expandeix per tota la ciutat. Em molesta, em toca molt els collons. Deixo caure damunt la taula el sobre blanc amb què he estat jugant, (donant-li voltes transversals) per preparar-me un altre tallat, a veure si entro en calor d’una puta vegada. Des que tinc la carpeta a casa no m’he pogut treure de sobre aquest fred intens que em corre per dintre. Remeno el tallat i en foto la meitat per terra. Ja fa dies que tinc les mans tremoloses de tanta cafeïna.

Tame - Pixies
Threshold Apprehension - Black Francis
Chosen Times - New Order

Tot això que em sentit avui no deixa de ser música per camaleons. Els camaleons no tenen sentit de l’oïda, però això no impedeix que algú es dediqués a tocar el piano per un públic format exclusivament per un camaleó (fos o no el seu camaleó). Jo no tinc pajillera idea de tocar el piano, però suposo que aquest hipotètic pianista es dedicaria a teixir frases musicals a cops de tecla, (subjecte-verb-predicat, subjecte-verb-predicat, subjecte-verb-predicat...). I que l’únic receptor fos un camaleó com la resta dels seus congèneres, sense oïda, no invalida la teoria de la comunicació, amb tots els seus agents -emissor, receptor-, i processos i tal. En tot cas ens parla d’un pianista per a qui l’estructura de la comunicació és important. Potser fins i tot més important que els subjectes comunicacionals o que el mateix missatge, perquè mentre que la volubilitat dels subjectes i dels seus missatges és llegendària, l’estructura et serveix sempre i per tot. L’estructura, l’edifici, els barrots, la gàbia de la comunicació. És igual si parlem de camaleons, de meta-llenguatge, o de música a seques. El pianista a cops de tecles segueix amb el seu particular subjecte-verb-predicat, subjecte-verb-predicat, subjecte-verb-predicat, mentre el camaleó mira cap un cantó i -simultàniament- cap l’altre.

Denial - New Order