Despedida i sierre: Si te disen que caí es que el suelo resbalaba

Sugar and spice - Madness

P6R, 99.8 FM, EJDM, com cada 30 de juny arriba el final de la temporada a P6R, la temporada 09/10 acaba ja i l'1 de juliol comença la purugaramació d'estiu. Final de curs, puesss, aquest és l'últim purugarama, xapem el xiringuito, final de temporada, així que de festival de final de curs els alumnes de P4 enguany hem preparat una mica de recopilació amb lu milloret de cada purugarama que ha sonat enguany. El primer partit d'aquesta temporada el vam jugar el 3 d'octubre de 2009, si recordeu (¿però què cony heu de recodar?), aquell 3 d'octubre encara feia sol i bon temps i les fulles verdes encara no sabien, pobres pardilles elles, que només els hi quedaven 4 telediaris pq melanconiosos escombriaires connectats a mp3 dels xinos, les fotèssin a cop d'escombra dins els flamants cistells. Cicles, cicles i més cicles, no parem de girar com hamsters donant tombs a la rodeta i clar, ¿com no hem d'acabar tots marejats i fastiguejats? Aquell 3 d'octubre el programa és deia Bitterness and pain, i tractàvem el tema de les relacions sentimentals que comencen dolces com la mel, com el sugar, i per la raó que sigui, -ancha es Tegucigalpa- acaben amb amargor i dolor. se’ls acaba, se’ls mor el de dins, i només els queda la closca. La cosa venia a rel d'aquesta preciosa cançó del darrer LP dels Madness, “sugar and spice”. És la història d’una parella de pichoncitos anònims i curriquis, tendrament enamorats. Com mana el tòpic es coneix als setze anys, es casen als 21, pillen casa en barri humil, esperen un crio i tot és sugar and spice i tralarà. I quan ja ens esperem el típic “foren feliços i menjaren anissos”, l’amic Suggs Mc Pherson, en un terrorífic fastforward, raaassss, rasga violentament el teló de la realitat quotidiana: “And that sugar and spice, Everything was so nice, Now it's all come undone, Now it's just not the same, It's bitterness and pain”. “Bitterness and pain”. Amargor i dolor. Cançons sobre de parelles que s’han quedat seques, eixutes, desvitalitzades, com quan el dentista et xamusca el nervi del queixal. Del “sugar and spice” al “bitterness and pain, Sand castels. Very thin ice”.

I Never Said I Was Deep - Jarvis Cocker

Abans de l'estiu van coincidir dues coses en la vida de Jarvis Cocker: el seu nou disc, i la separació de la seva dona, editora d'una revista de moda francesa. Casualitat o no, aquest és el seu treball amb so més cru, rabiós i acabronat. En declaracions deia que estava preucupat per com la seva ex es pugues prendre un parell de cançons del disc, entre elles aquesta “I never said i was deep”, una lletra impactant de la que no es pot desperdiciar ni una sola coma. Bàsicament “mai vaig dir que fos profund, soc profundament superficial, la meva ignorancia és vasta, i els meus horitzons estrets...I'm not looking for a relationship, just a willing receptacle”. Desde el candor, em pregunto si autorebaixar-se tant no és una manera ultra sibilina de dir li gilipolles a la teva ex, per haver escollit un pringat tant petulant i superficial.

I Love Music - Prefab Sprout

El programa del 14 octubre es va dir “let there be music” i va ser un monogràfic sobre el darrer LP de Prefab Sprout, “Let's Change The World With Music”. Para nada és material nou: és un “lost album”, unes demos gravades el 1993 i “netejades” ara en estudi. Un projecte sobre la espiritualitat (o misticisme o religiositat, el que vulgueu) de la música, que Paddy McAloon havia enllestit fa 16 anys i que la discogràfica no es va atrevir a tirar endavant, venint del batacazo comercial del Jordan de Come Back. Arxivat es va quedar fins que la primavera passada, la companyia i el seu mànager van proposar al Mc Aloon treure-li la pols al vell submari, enfonsat durant 16 anys sota tones de paper i d'oblit, i fer-lo surcar aquests procelosos mars del negoci musical.

Come Monday Night - God Help The Girl
You Are Still In My Mind - The Pepper Pots
The seventh seal - Scott Walker

“Drawing the line, metafísica del fora de joc” va ser el programa del 2 novembre, i reflexionàvem superficialment sobre la profunda insondabilitat de l'ànima humana, ens van acompanyar tios com Tom Waits, Nic Cave o At Swim Two Birds, i el que ens ocupa, Scott Walker: Aquí l'admirat Scott Walker amb una guitarra espanyola per aquí, unes trompetilles perllà t'agafa, i et fa un resum amb els highlights de 5 minutillos de la densíssima pelí del Bergman “el setè segell”. Igual de profunda i contundent que la peli, però que enlloc de costar d'empassar com un bocata de calamars de 180 minuts, passa fineta com un Cosmopolitan. Collons si en sap el Scott Walker!

Last Summersday - The Montesas

el 22 de novembre, el pugarama és deia “Gasolina con ricino”, i hi maridàvem gasolina de 97 amb música: Gabinete Caligari, Beachs Boys, Bruce Springsteen, i aquests alemans, The Montesas, amb el seu retro-garatge 60's, “Gasolina con Ricino”: Cafe racer. Finals dels 50's. UK. Rock'n'Roll. Bill Haley, Eddie Cochran, Gene Vincent, Jerry Lee Lewis, Buddy Holly, Elvis Presley. Monocilíndriques o twins de 500 o 850 cc. Made in UK. Velles, grassientes, barates. Desmuntar totes les mariconades superfúles per perdre pes i guanyar velocitat. BSA, Matchless, Norton, Royal Enfield, Triumph, Vincent… I la café racer canòniga, mesclar el millor xasis, el Feaderbed de les Norton, amb el millor motor, el twin vertical en paral·lel Triumph, disseny de preguerra d'Ed Turner. La Triton.

Almost Blue - Chet Baker

El novembre vam fer el “Let's get lost”, un especial de Chet Baker, a rel de la reedició en DVD del documental del 1988 “Let's get lost”, centrat bàsicament en els últims temps de Baker. Diu Vila-Matas “A Chet le gustaban con delirio las mujeres, el jazz y el chute. (...) le habían echado a patadas de todos los cuartos de hotel. Pero hoy Chet es un mito, una leyenda, todos coinciden en que la esencia de su vida era un caos incesante atravesado por el genio en estado puro. Se habla de la esencia de su vida, pero se olvida que le hicieron la vida imposible en las salas de jazz cool de la Costa Oeste, y también en Nueva York, y ya no se recuerda que el genio de la trompeta tuvo que ir a tocar a tugurios de Europa donde, convertido en una arruga andante, seguía manejando la trompeta con un virtuosismo y originalidad insuperables. Se le recuerda, sí, pero con la visión deformada de Hollywood, que prepara una gran superproducción sobre su vida y ha pensado -¡Dios nos ampare!- en Leo DiCaprio para que interprete a Chet” (cal aclarir que l'article és del 2000 i fins on jo se, el projecte finalment es va cancelar).

La chica del club de golf - Los Ilegales

Apunts per una improbable taxonomia de la missoginia musical” el vam fer el 22 desembre, sobre cançons misògines. Es tu cumpleaños. Me consuela saber que habrán llegado marchitas las flores que envié: No ríes, no lloras, sólo murmuras a solas. “Qué flores tan raras””. Regalar flors marcides, diu Jorge Martinez dels Ilegales. Gran detall. Regalar flors marcides. O regalar bombóns farcits de lexiu, (com feia el Patrick Bateman). O regalar un generós orgasme, una exhuberant i violenta escorreguda dins seu, el moment culminant de la qual, enlloc de l'acostumat crit animal alliberador, sigui la confessió en un xiuixiueig delicadament dipositat a cau d'orella, de l'adulteri comès fa unes poques hores amb la seva millor amiga. Un altre tipus, alternatiu (però profund, sentit, i sincer també) de crit animal alliberador.

Forbidden Colours - David Sylvian

“Retirs espirituals al wc de casa” el desembre també, vam posar grups de principis dels 80's com It's Inmaterial, Talk Talk, The Blue Nile, Holger Czukai, Can... i David Sylvian i Sakamoto amb aquesta Forbidden Colours, del 1983. Va ser una de les primeres colaboracions entre Ryuchi Sakamoto i del David Sylvian post-Japan per la BSO de “Feliç Nadal, Mr. Lawrence”, peli interpretada pel mateix Sakamoto i David Bowie.

La peli (basada en un parell de llibres de Laurens Van Der Post sobre la seva experiencia com presoner de guerra en un camp de concentració japonès), va bàsicament de les diferents maneres d'afrontar els sentiments de culpabilitat dels 4 protagonistes: El Sakamoto com comandant del camp, un sergent japonès tan tontorrón com bèstia, l'oficial en cap dels presoners anglesos, i David Bowie, fent de presoner "rarillo". Van flotant dins l'olla a pressió d'aquell camp sentiments de culpabilitat, pulsions homoeròtiques latens entre els personatges del Sakamoto i el Bowie, l'esticte codi d'honor japonès i tal, bien.

Si el títol de la peli està pres de la última frase de la peli (el comiat del sargent tontorron a l'oficial angles,), el títol de la cançó el van agafar del títol del llibre “Forbidden Colours” de Yukio Mishima. Sembla que en japonès “Colors Prohibits” és un eufemisme per referise a l'homosexualitat, perquè clar, el llibre igual que la peli, també toca de la temàtica homosexual. “I'll go walking in circles While doubting the very ground beneath me Trying to show unquestioning faith in everything Here am i, a lifetime away from you the blood of christ, or a change of heart My love wears forbidden colours”. El llibre de Mishima parla també dels sentiments de culpabilitat d'un jove gay casat amb una noia per no contravenir la rígida moral tradicional japonesa.

Sipping On The Sweet Nectar - Jens Lekman

Vam començar el 2010 amb “20 cançons boniques i un elogi a la fugacitat”: estelles de puro-purito Pop destilat de 25 kilats, fileres i fileres i fileres i fileres d'alambics de coure brunyit degotant l'essència pura de la fugacitat: ara hi som, (i ho som tot: eternitat pura, caldo concentrat d'immortalitat) an de repent, de necs step, per art de màgia negra, alhop! ja no som res, em perdut l'instant, se'ns ha escapat per entre els dits com volutes de fum (bloup-bloup-bloup), amb el rastre de la eternitat esfilagarsant-se darrera seu. Da momen's gon foreva. El no res: un pam de nas i dos dits de titola arrugada. Ah amigu! Però ¿i mentre ho vam tocar? ¿i mentres ho vam tenir? ¿i els micronèssims instants en que ho vam arribar a fregar, en que hi vam nedar, entre de bombolletes d'oxigen mandrosament escapant cap la superfície, com si fóssim en una piscina de xampany frances? Sí. Nostàlgics pel moment perdut afirmen: “per moments hi vam ser, dins l'alambí, nedant entre el viscos magma fundacional, com Oblexis caiguts dins la marmita”. Perdre i trobar. Intentar la missió impossible de captar l'infinit. Però hi vam ser. I per això sabem que aquestes pastilletes de 2-3 minuts de puro purito pop, son carn i peix al mateix temps: perles concentrades d'immortalitat fugaç.

He's So Fine - The Chiffons
Ie-ié - Tony Vilaplana

A “bizzarrismeo yeye”, també el gener, vam repassar el yeye més bizzarro peninsular, amb Sara Montiel, Peret, el Pescadilla, o Tony Vilaplana. Vilaplana és de Sabadell. Va començar a principis dels 60’s amb el seu grup Teen Stars. Participà al Festival de Benidorm a l'any 1963. Lo seu eren sobretot versions, com aquesta en català de l'I say Yea yea del Mongo Santamaria '63 i Georgie Fame '65 i pels Matt Bianco a finals 80s'. Extret del mitiquissim recopilatori Modernisme Aborigen, 2008, pillat via el blog www.potsentirme.blogspot.com del blogger 45rpm, i també al del Phil Musical

Increment Of Love - Giant Sand
Meridià de Sang - Cormac McCarthy

Un murmuri de fletxes va travessar la companyia i alguns homes van caure de la muntura. Es van disparar els primers trets, i els salvatges van envoltar la companyia. Alguns portaven rostres de malson pintats al pit, i esclafaven els saxons que no anaven a cavall a cops de llança o de massa, saltaven de les montures amb ganivets i corrien pel camp de batalla amb un trot particular, i robaven la roba dels morts i els agafaven pels cabells, i pelaven amb el ganivet el crani tant dels vius com dels morts, i n'alçaven les cabelleres sangonoses, i tallaven i esquarteraven els cossos nus, n'arrencaven les extremitats i el cap, esbudellaven el tors blanc i estrany i mostraven grapats enormes de vísceres i genitals, i alguns dels salvatges estaven tan alterats per la carnisseria que semblava que estiguessin a punt de rebolcar-s'hi com gossos, mentre d'altres saltaven sobre els moribunds i els sodomitzaven amb crits ben forts cap els seus companys. La pols s'apoderava dels caps humits i pelats dels homes que havien perdut la cabellera, i amb la clapa de cabells que els quedava sota la ferida i el cap rapat fins a l'os jeien com monjos mutilats i nus sobre la pols amarada de sang, i per tot arreu hi havia moribunds que gemegaven i balbucejaven i cavalls que xisclaven.”

San Fernando - Francisco Nixon & Ricardo Vicente

És un luxe tenir la explicació de l'autor sobre una canço: Aquí el destripe de la cançó “San Fernando”, motiu i origen d'aquest EP de 6 cançons: El porqué de San Fernando El porqué de San Fernando :

Muchas de las imágenes pertenecen a una época en la que trabajaba de jardinero. Los nombres de las plantas siempre me parecían tan arbitrarios que se podría repetir sus letras incesantemente hasta quedar dormido cada noche.

Quería demostrarme que se puede hacer una canción sin apenas percusión que sonara potente. Al principio hice todo con susurros pero Paco me aconsejó que pusiera un timbal base y un poco de ritmo; y tenía razón.

En la primera estrofa hablo de cuando me sentaba a descansar en mis jardines y repasaba mentalmente los textos de Borges.

La segunda estrofa repasa la idea de las marismas. En la carretera, yo mido las distancias con estas cosas. Siempre que pasaba a buscar a Fran, cuando iba a Gijón, las marismas de Santoña me decían que estaba más lejos que cerca de mi casa. Después conocí las del sur e imaginaba el barco escuela de Elcano varado en las marismas, lejos del mar abierto y sus músicos tocando para nosotros dos al despertar; como punto final del disco.

El estribillo es la parte más literal de la canción pero es una frase que todos hemos dicho tantas veces que se vuelve la más metafórica de todas. “ a ver cómo lo digo”

El solo, sinceramente soy muy pudoroso con estas cosas, al componer soy muy comedido, no hago alardes exhibicionistas normalmente, pero bueno, creo que lo requería. Paco dijo:

- tienes razón, debes grabar un solo a la vieja usanza, enchufado directo a la mesa y con un pedal de distorsión.

Hice dos o tres distintos y al final me bloqueé, es por el pudor. Los cuatro últimos compases los tuvo que terminar él. Pero creo que así está perfecto, mi problema con los solos es que no sé qué hacer cuando terminan, si mirar al cielo o pedir un whisky con un hielo.

La tercera estrofa: decidimos quitar toda la percusión y volver a la idea original que yo traía. Esto es: que suene bien sin batería y sin bajo. Al final creo que es buena idea porque ahí entran los coros y la canción respira de ese bajo tan melódico. Respecto a la letra viene de la preocupación constante que hay entre Fran y yo. Siempre me dice eso cuando nos despedimos tú a Boston y yo a California. Los domingos en las carreteras cada uno por su lado.

La última estrofa vuelve toda la instrumentación inicial y se suman los coros. Lo que tengo claro es que: la forma más sincera y poética para expresar lo que me ha pasado durante estos últimos años es que he trabajado con gente que le pasaban cosas maravillosas sin pensarlo. No encontré una frase mejor que “Si te quedas hasta tarde también salgo”.”


A Town Called Malice - The Jam

Xapem la temporada 09/10 amb aquest gran tema dels Jam, recordatori dels dos últims purugarames, “Red Wedge”, en que vam repassar la relació entre activisme polític i música, i el desencant pel pas del temps, arrel de la iniciativa de Paul Weller, Billy Bragg, Jimmy Sommerville, Suggs McPherson i molts altes, durant el 1986 per fer companya activament pels laboristes i en contra de Thatcher. Ale, con Diox!

Red Wedge (i II)


Move On Up – Curtis Mayfield

Red Wedge segona i última part. Dèiem la setmana passada, que RW va ser un col·lectiu de musics anglesos que a les eleccions de 1987 i a base de concerts, van fer campanya pel partit Laborista britànic. Els que més van estirar del carro van ser Billy Bragg, Paul Weller, Jimmy Sommerville, i s'hi van afegir una bona ristra de fantàstics grups (Madness, The Smiths, Lloyd Cole, Prefab Sprout, Blow Monkeys, Working Week, Spandau Ballet...). As a result (o no) de tanta qualitat musical, Thatcher va guanyar les seves 3res eleccions consecutives -un incís per recordar que quan Bruce Springsteen va fer campanya pel demòcrata Kerry, Bush es va emportar la presidència. La conclusió aparent és que si vols guanyar unes eleccions li fotis  patada   qualsevol músic disposat a ajudar-te). Avui tornarem a escoltar cançons d'aquests grups que van integrar RW i aledaños, començant pel “Move On Up” original de Curtis Mayfiel (la setmana passada vam posar la versió que en van fer The Style Council). RW van triar de lema aquest himne funkillo optimista  que parla sobre petar-se les dificultats que un va trobant pel camí. "Ale, optimisme a tope,  que en necessitarem tonelades" devien pensar al Partit Laborista. A fe que sí. “Move On Up Go For Labour” o “Move On Up, A socialist vision for the future” apareixia en els cartells promocionals i a les rodes de premsa. Ahí trasluce la ma de Paul Weller, vell fan del Mayfield. I aquí trasluce conseqüentment Curtis Mayfield com a link del RW. En aquells mitjans 80's CM ja portava un carrerón musical de cuidado: com compositor i líder dels Impressions des dels 50's, figura del soul de Chicago els 60's, i estrella del funk Blaxplotations dels 70's arrel de participar en la BSO the Superfly... i sempre amb el comú denominador de significar-se per l'orgull afro-americà. Weller el va re-apadrinar en aquells mitjans 80's en que la seva carrera  comercial anava a la baixa: TSC va versionar el seu Move On Up, o p.ex. Els Blow Monkeys el van convidar a fer un duet en el seu “(Celebrate) the day after you”, el tema aquell censurat per la BBC per electoralista que vam posar la setamana passada. As a result CM va editar el '87 un LP “Live in Europe” -el títol ho diu tot- d'on hem extret aquest Move On Up.

A Town Called Malice – The Jam
All gone away – The Style Council

"see how monetarism kills whole communities, even families, like everything else, is all gone away..." no som res. Está clarito com l'aguaxirle que la cosa no ha canviat tant: la inexorabilitat de la llei dels mercats financers condemna a crues conseqüències a tot quisqui. Pots -si tu vols- dirigir la mirada cap ZP, la Merkel o l'Obama, però l'únic que en treuràs serà una tortícolis, perquè ells, també, no son més que pobres víctimes a qui el fregao els ha pillat per allà al mig. La llei de la gravetat és la mateixa des del temps dels dinosaures. Les coses venen accelerant a 9,8 m/s2 des de quan amebes i protozous eren els amos del cotarro, els reis del magma. Bien. a lo que sembla ens hem de resignar cristianament a que la llei dels mercats financers continuï amb la seva marcial inalterabilitat i les seves matemàtiques conseqüències -amb idèntica inexorabilitat que la llei de la gravetat- sobre dèficits i deutes públics, i carteres privades. Infranquejable constància fins i tot després que la gravetat dels cossos -siguin financers o celestes- ho acabi desplomant tot. Like everything else is... all gone away. (“But somewhere the party never ends And greedy hands rub together again - Shipping out the profits that they've stolen”)

Shipbuilding – Robert Wyatt

Ja ho vam comentar la setmana passada, impressionant tema del 1982 sobre la guerra de les Malvines, amb lletra de Elvis Costello (“la millor lletra que he escrit mai”), i música de Clive Langer (productor de capçalera dels Madness, i d'altres com els Dexy's Midnight Runners, Morrissey, Elvis Costello, o They Might Be Giants). Sembla que la van parir en una festa que donava el cantant britànic Nick Lowe. La que posem avui va ser el primer enregistrament que en va fer Robert Wyat el 1982. La setmana passada vam escoltar la que Costello -que en va quedar tan satisfet- va enregistrar un temps després amb la col·laboració a la trompeta de Chet Baker.

Stand down Margaret – The Beat

Una cançó antimargaretina: Thatcher va guanyar les seves primeres eleccions el 1979. Només uns mesos després ja va sortir aquest tema ska que clama per deturar Margaret dels The Beat, banda de ska de la que acabaria sortint els Fine Young Canibals.

It doesn't make it allright – The Specials

Mitjans 80's, dies convulsos a UK: atur que t'hi cagues, la gran vaga de la mineria, desconcert davant la dinamitació del Welfare State consensuat després de la IIWW... en definitiva crisi. I també -com no si son siameses inseparables- tensions racials. Paral·lelament al col·lectiu Red Wedge, Jerry Damners -cap visible dels aleshores ja disolts The Specials, lider dels Special AKA, i compositor del “Free Nelson Mandela”- va muntar l'AAA, Artist Against Apartheid, que el juny del 1986 va desembocar amb un festival amb Elvis Costello, Billy Bragg, Sting, Boy George, Sade, Peter Gabriel, Gill Scott Heron, TSC amb enorme repercussió. Van impulsar un moviment pel boicot a tot negoci amb la República de Sud-Àfrica, per això en els vinils d'aquest gent es podia llegir “this record is not for sale in South Africa”. L'abril de 1987 va aparèixer una polèmica al mundillo musical quan aquest col·lectiu AAA va fer pública una carta a Paul Simon dient que havia de demanar disculpes al consell general de la ONU per haver-se petat el boicot a la RSA quan hi va enregistrar el seu cèlebre LP “Graceland”

Free Nelson Mandela – Special AKA
One Better Day - Madness
View From Her Room - Working Week
Are you ready to be heartbroken – Lloyd Cole

Repassem cançons de bandes que van participar en el RW com Madness, els Working Week de Simon Booth, Lloyd Cole... i d'altres com la següent: Un cas curiós és el de la banda més famosa de Hull, els Housemartins. Grup compromés on els hi hagi, van tocar de gràtix a benefici del Sindicat de Miners quan lo de la vaga dels miners contra la Thatcher, tenien com a lema “Take Jesus - Take Marx - Take Hope”, i sempre que podien fotien cullerada política, com per exemple en la cançó que escoltarem ara, “Think For a Minut”. És un trist lament pels dies alegres d'abans de que Thatcher dividís la societat britànica deixant-la en -al seu parer- l'apatia i la grisor: “something's going on, change is taking place, Children smiling in the streets have gone without a trace. This street used to be full, it used to make me smile, And now it seems that everyone is walking single file And many hang their heads in shame That used to hold them high. and those that used to say hello Simply pass you by Apathy Is Happy That It Won Without A Fight... Think for a minute, stop for a minute”. I no obstant aquesta clara militància, quan els hi van demanar d'ajuntar-se al RW, s'hi van negar.

Think for a minute – The Housemartins

El perquè d'aquesta negació l'explica el propi Billy Bragg en un artícle de 2007 . Fent-ho curtet, Bragg és justifica d'haver besat la ma de la reina en una recepció del 2007 tot dient que, tot i ser izquierdoso convençut, mai s'ha declarat republicà, i al hilo recorda la discussió que van tenir allavonses del Red Wedge, amb els Housemartins quan aquests van imposar com a condició per unir-se al Red Wedge que es fes una declaració antimonàrquica, cosa que segons estava fora de lloc. Arrel d'aquesta polèmica antimonàriquica, als Housemartins els hi van caure hòsties com a pans des dels diaris conservadors populistes com el Sun. En una altra part de l'article llegim “How could I - a life-long socialist who believes that God Save The Queen should be replaced as England's national anthem by Blake's Jerusalem - find myself shaking hands with Her Majesty? After all, as a punk rocker during the Queen's Jubilee year back in 1977, I bought my copy of the Sex Pistols' anarchic God Save The Queen like all my mates.” Anem a escoltar doncs el “Blake's Jerusalem” enregistrat pel pròpi Billy Bragg en l'EP del 1990 “The Internationale”, on repassa uns cuants himnes de “lluita”. William Blake va ser un poeta victorià, i segons la interpretació que en fa Bragg de la lletra, és una alegoria contra el primer capitalisme (Dikensià?) i les injustícies que va veure amb els seus propis ulls.

En aquest mateix EP la única cançó original de Bragg és el tema “I dreamed I saw Phil Ochs last night” en homenatge a aquest cantant a qui tan idolatra, i amb qui podria constituïr una imaginària línia evolutiva amb origen amb tios com Woody Guthrie -a qui va dedicar un LP conjunt amb els Wilco-, Pete Seeger i continuaria per Phil Ochs o Tom Paxton, incloent a altres com Joe Strummer i clar, el propi Bragg.

Blake's Jerusalem – Billy Bragg

I per acabar, tornem al origen d'aquest especial, quan la setmana passada dèiem que el conservador David Cameron havia guanyat les eleccions de fa uns dies. Tornem al 2010 amb dues anècdotes fotogràfiques que connecten aquestes dues èpoques, el red i el blue, els 80's i els 2010's. Com vam dir el nou PM Cameron és un reconegut Smithista, Jamià i demés bandes UK 80's.. Assabentat d'això, Billy Bragg explica que “tenia el malson de sentir algun dia a Cameron dient ”M'encanten els Smiths i també Billy Bragg”, així que quan vaig coincidir en un acte amb el PM Gordon Brown, i el fotògraf va dir que estaria bé una foto dels dos junts, vaig mirar al cel dient “Sí! Finalment puc llençar un missatge als Cameronistes que no hi ha cap opció que puguin fer servir el meu nom o cooptar-me”

La segona anècdota fotogràfica té el fons musical de The Queen is Dead i no és casualitat: El 2008 Cameron va anar de visita a Salford, i aprofitant, volia una foto seva davant el Salford Lads Club, davant de la qual -com qualsevol fan acèrrim dels Smiths sabrà- posaven tots els membres de la banda en una arxifamosa foto de la carpeta interior del LP The Queen Is Dead. Tan famosa es va fer la foto que ingents quanitats de fans hi passen habitualment per fer-se la, i fins i tot hi ha un bus turístic Smithià que hi para fent tota una ruta. De fet podeu picar al Google Images i en surten una pila. En fi, el cas és que l'amic Cameron ja que havia d'anar a la vora, es va dir, mos farem la fato. Però -ai las!- pel que fos se'n van assabentar els Laboristes de la demarcació, així que el dia de autos, per arruinar-li la foto, hi van mobilitzar els de les joventuts del partit davant la porta amb pancartes rotllo “el Safords Club és per classes populars” i “Oi Dave – Eton toff’s club is 300 miles away”. Al paio, efectivament, li van rebentar la fot, el van deixar sense el seu record.

The Queen is dead - The Smiths